FAGLIG LÆSNING

Faglig læsning er læsning med forståelse i alle fag. Faglig læsning kunne også hedde "videregående læsning", dvs. den læsning, der kommer efter den ind-ledende indskolingslæsning, hvor barnet "knækker læsekoden". 
 

Faglig læsning er strategier baseret på  dét, der skal foregå inde i elevens hoved:

  • Hukommelsesstrategier
  • Organiseringsstrategier
  • Elaboreringsstrategier
  • Evalueringsstrategier                 ( Ivar Bråten)


Faglig læsning er også dét, som teksten har med sig, dvs. alle de træk, som man med træning og øvelse kan genkende. Det kan være genren, teksttypen, intentionen, kompositionen, signalordene, indholdsordene og den dybde-liggende struktur for informationsmængden. Til højre herfor ses i billedgalleriet et lille udvalg af de mange, mange forskellige skemaer og kort, som man kan bruge for at tage noter til faglige tekster. Sådan et skema er en genvej til tekstens dybdestruktur og vidensindhold. Mange elever ville være godt hjulpet, hvis læreren dels angav et læseformål, dels anviste en egnet noteteknik. Med læseformål og noteteknik er eleven allerede i gang med at tilegne sig stoffet - og dermed godt igang med at læse med forståelse.