Ekspertsprog

- når eleven er en ekspert, sker der magiske ting med sproget

Hvis du er en.....(sten)


Hvis du er en....

Hvis du er en guldsmed eller  smykkedesigner og skal sige noget om de sten, du anvender til smykkerne, får du brug for ord som "diamant", "smaragd" og "slibning".

Hvis du er brobygger, murer eller ingeniør og skal sige noget om de sten, du anvender til brobygningen, får du brug for ord som "granit", "kvadersten", og "opmuring".

 

Hvis du er en.....(opmålingsopgave)


Hvis du er en.....

Hvis du er en "opmåler" i en matematikopgave, hvor du skal måle et rum op, får du brug for ord som "cm", "kvadratmeter" og "hjørner".

Hvis du er sekretæren i en matematikopgave, hvor du skal nedskrive de mål, som opmåleren fortæller dig, får du brug for at kunne skrive kvadratmetertegn, lave en skitse og kunne tallene. 

 

 

 

Hvis du er i en.....(rolle)


Hvis du er i en rolle.....

 

Hvis du er i en rolle, må du tale og skrive, så det passer til. Hver "rolle" kræver sit eget sprog og sine egne skriftsprogskompetencer. Dette kan udnyttes i skole-regi og elever elsker det. 

Se på denne side eksempler fra et undervisnings forløb med en 5. klasse som "ejendomsmæglere". 

Og se meget mere om didaktikken bag elever i sproglige roller i mine artikler om  "Sneglehusmodellen". 

 

Sprogbrugs-situationer


Rolleskiftene og sproget ændres i takt med at du ændrer på

  • Undervisningens indhold (Felt)
  • Undervisningens relationer og rollemuligheder (Relationer)
  • Kravene til det sprog, som eleverne skal anvende (ekspertsproget) (Måde)

 

Læs mere

Salgsopstillinger og opmåling i dansk og matematik i 5.kl.